Hej

Jag heter Reine Johansson och är grundare av och VD för Geselle.

För några år sedan tog min dotter frisörstudenten och började sin resa till att bli en färdigutbildad Frisör här i Karlstad. Som pappa vill man ju så klart vara engagerad i dotterns karriär och jag blev mycket involverad i hur det är att vara frisör och hur man driver en salong. Det var då idén om Geselle föddes.

Jag såg några saker i frisörbranschen som jag tyckte kunde förbättras för frisörerna och frisörföretagarna och här tänkte jag kort berätta de två viktigaste av dom.

Det första är att det etableras salonger med icke behöriga frisörer, alltså sådana som inte har gesällbrev, frisörlicens eller motsvarande. De har ofta låga priser som inte går att konkurrera med och här behövs ett varumärke som för konsumenterna kan visa vad som är en kvalitétssalong.

Det andra jag såg var att salongerna har tappat en stor del av sin produktförsäljning till e-handeln och att på den handel man har kvar i salongen har man dåliga marginaler. En enskild frisör kan inte ha tillräckligt stort sortiment för att vara attraktiv, eller ha stordriften till att få bra ekonomi i försäljningen på nätet. Frisörerna får heller inte tillgång till skyddade varumärken där man vet att priserna inte kommer att pressas på nätet. Ingen enskild salong kommer ju någonsin få en egen agentur på ett varumärke. Upplevelsen ute i salongen var att frisören utbildar kunder i produkter som kunderna därefter köper billigt på nätet.

Jag hade tidigare jobbat inom bland annat detaljhandel och telekom. I de branscherna är kedjor en självklarhet och alla de fördelar som handlare i andra branscher ser i att vara med i ICA, ELON, AudioVideo, etc., de ville jag ge till frisörbranschen.

Därför startades Geselle.

Geselle är en frivillig och oberoende kedja med ett varumärke som står för kvalitet, mod och omsorg. Vår idé är att förbättra lönsamheten för Sveriges frisörföretagare. Genom vårt unika koncept kommer vi bl.a. erbjuda en kostnadseffektiv egen e-handel, med ett brett sortiment av produkter, som kan nås via frisörens egna hemsida, via kundens mobil, via web eller via frisörens app.

Det är jätteroligt att det har blivit sådant intresse kring oss. Vi är ett helt nytt bolag i en bransch som inte är vana vid bolag som oss. Det är klart att det uppkommer frågor om vad vi menar i våra avtalstexter och allmänna villkor. När vi läste dem själva insåg vi att vi kanske varit väl fyrkantiga och vi har därför ändrat i några texter sedan vår första version.

Om du som läser det här har några frågor om oss eller vårt avtal hoppas jag att du kontaktar oss, istället för att lyssna på de som sprider rykten om oss. Våra e-postadresser och telefonnummer finns här geselle.se.

Tack för att du läst detta och hoppas du vill vara med på resan när vi ökar lönsamheten hos Sveriges frisörer med gesällbrev eller frisörlicens.

Med vänliga hälsningar

Reine Johansson

Vill du veta mer?

KUNDSERVICE

Kontakta oss
Epost: kundservice@geselle.se
Tlf: 054-2242550

Våra öppettider:
Mån-fred 09:00-16:00

Jurdik

Leveransvillkor och integritetspolicy.

SALONGSINFORMATION

Vill du som är frisör eller salongsägare veta mera om Geselle är du välkommen in på vår frisörsida bligeselle.se.

   

TRYGG BETALNING

Du kan betala direkt i checkouten. Inga kortnummer, inga lösenord, inga problem.

Få först, betala senare. Med Klarna får du din beställning först och kan bestämma om du vill behålla eller inte innan du betalar.

Få alla dina betalningar på samma faktura, bestäm själv hur mycket du vill betala varje månad.

Geselle Group AB, 559121-3508